16. dubna 2025·Čestmír Kalus

Sedmdesát procent nadaných dětí říká, že je jejich škola nepodporuje

Tiskové zprávy

Pouze necelá třetina identifikovaných nadaných žáků v České republice má ve škole zajištěn podpůrný program vyplývá z průzkumu, který realizovala Mensa Česko.

V období od 11. 3. do 16. 4. 2025 proběhl dotazníkový průzkum, jehož cílem bylo zmapovat, jak nadané děti vnímají své vzdělávací prostředí a sociální situaci ve škole, a zároveň jim chtěl poskytnout prostor pro jejich návrhy a myšlenky.

Průzkum byl anonymní, nadané děti odpovídaly přes online formulář na otázky rozdělené do 4 oblastí (Základní informace, O vzdělávacím prostředí, Sociální aspekty, Osobní část), s tím, že žádná z otázek nebyla povinná.

Dotazník vyplnilo celkem 186 respondentů.

75 % respondentů odpovědělo, že jejich škola o nich ví, že jsou nadaní, což vzhledem k oslovenému vzorku není překvapením. Na doplňující otázku, zda má škola pro nadaného žáka nějaký podpůrný program, odpovědělo 71 % dětí, že ne.

Nedostatečná podpora nadaných dětí může vést k poklesu motivace k učení a nevyužití potenciálu, problémům s chováním, sociální izolaci, sníženému sebevědomí či rozvoji negativních studijních návyků. 

To v důsledku vede k tomu, že tyto děti jsou pak velmi často nerozvíjené, ale také znuděné a nešťastné.  

Z citací respondentů: „Bohužel škola je nastavená tak, že všichni musí dělat všechno stejně.

Škola nebere v úvahu doporučení z pedagogicko-psychologické poradny na individuální rozvojové aktivity, ani osobně donesené materiály pro rozvoj (matematické učebnice a cvičebnice). Vadí mi, když několik týdnů probíráme něco, co umím po 1 dni, a já se přitom nudím.

Na naší škole nikoho nezajímá, že mi jde učení dobře. Nikdy se mě ani nezeptali, jestli chci něco dělat navíc. Do kroužků chodím soukromě až po škole.

 Učitelé by měli učit pro život, který přijde za několik let, ne se učit nazpaměť fakta

Tomáš Blumenstein, +420603726030; Lucie Měchurová, +420 777 141 975; Čestmír Kalus, cestmir.kalus@mensa.cz


Informace pro editory:

Mensa Česko

Mensa je mezinárodní organizace sdružující lidi s IQ mezi horními dvěma procenty populace, má přes 145 000 členů ve sto zemích světa. Mensa Česko nabízí svým 6 000 členům i veřejnosti intelektuální stimulaci prostřednictvím zájmových skupin, místních i celostátních setkání, přednášek, exkurzí a především přátelského prostředí. Mensa vydává časopis, je zřizovatelem gymnázia pro nadané děti v Praze, podporuje rozvoj nadaných dětí po celé republice, realizuje soutěž Logická olympiáda, projekt Mensa NTC pro školky, projekt Podporujeme nadané děti pro budoucnost, zřizuje Kluby nadaných dětí, pořádá pobytové vzdělávací akce pro děti, realizuje konference a semináře pro učitele a provozuje portál o nadání deti.mensa.cz. Mensa provádí testování IQ veřejnosti a pořádá mezinárodní akce i zahraniční exkurze.


Mensa.cz – Newsroom

Mensa je nevýdělečné apolitické sdružení nadprůměrně inteligentních lidí. Mensa Česko funguje nepřetržitě od roku 1991 a počet jejích členů už přesáhl 6 000. Organizuje Logickou olympiádu, zřizuje Kluby nadaných dětí, provádí testování IQ veřejnosti, pořádá letní tábory a jiné akce pro děti a jako jediná Mensa na světě zřizuje vlastní Mensa gymnázium.